Co robić z trudnymi doświadczeniami w związku? – warsztat mindfulness

Odbyło się: 13 lutego 2018 r.Centrum Aktywności Społecznej, ul. Św. Rocha 3, sala 206Godz. 18.00 - 20.30Limit miejsc: 8 parCena: udział bezpłatnyProwadzący: Jacek Chmielewski

Trudne doświadczenia, kryzysy i załamania relacji są naturalnym doświadczeniem w życiu każdej pary. Co z nimi zrobić? Jak sobie poradzić w ciężkiej sytuacji?

Ważne jest to, aby kultywować zezwalanie – godzenie się na to, co jest właśnie obecne. Za każdym razem, kiedy doświadcza się nieprzyjemnych emocji, doznań lub myśli, jest się w takim punkcie w życiu, w którym można dokonać wyboru.

Zrobienie świadomej przerwy i uważna obserwacja tworzy przestrzeń na wybór, którego dokonanie będzie miało wpływ na poczucie szczęścia, wolności i siły w relacji z drugim człowiekiem – teraz i w przyszłości. Wybory są dwa:

Wybór 1. Automatyczne zareagowanie awersją – potrzebą pozbycia się negatywnych emocji, doznań fizycznych lub myśli poprzez: podejmowanie działania, planowanie sposobów poradzenia sobie, karcenie i uciszanie się, tłumaczenie powodów wystąpienia trudnej sytuacji, krytykowanie i potępianie, nie dostrzeganie doznań i emocji. To sprawia, że wykuwa się pierwsze oczko w łańcuszku reakcji powodującego często ból emocjonalny i ruminacje.

Wybór 2. Świadome wyrażenie intencji zezwalającej na obecność nieprzyjemnych emocji, doznań i myśli. Wykonuje się tym samym poważny krok przekierowując umysł z postawy niechęci i ucieczki do postawy otwartości i akceptacji. Pozwala to, na rozrywanie łańcucha nawykowych reakcji. W taki sposób potraktowane doświadczenie powoduje zmniejszenie się skłonności do obwiniania, poczucia krzywdy lub winy, lęku, bezradności czy złości mających swe źródło w sytuacji stresowej.

Jeżeli umiesz utrzymywać nieprzyjemne doświadczenie w świadomości nie poddając się odruchowi natychmiastowej reakcji skutkującej awersją, która pociąga za sobą ruminacje, to uśmierzasz w chwili obecnej cierpienie związane z walką i chęcią pozbycia się tego, co i tak jest, zabierając tym samym dodatkową destrukcyjną siłę trudnym emocjom.

Uczestnicy warsztatu mindfulness spotykają się z dwoma ważnymi przesłaniami:

  1. Wszystkie nieprzyjemne emocje przemijają w swoim czasie, jeżeli niczego na nich nie wymuszamy.
  2. Możemy doświadczać swoistej pogody ducha i zadowolenia nawet w obecności nieprzyjemnych doświadczeń.

Prowadzący:
Jacek Chmielewski – psycholog, psychoterapeuta, certyfikowany trener mindfulness

fot.: piterest.com




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję